Sprejeta je nova uredba EU o baterijah in odpadnih baterijah

Svet EU je v juliju sprejel novo uredbo o zaostrovanju trajnostnih pravil za baterije in odpadne baterije. Nova uredba bo nadomestila sedanjo direktivo o baterijah iz leta 2006 in dopolnila obstoječo zakonodajo, zlasti na področju ravnanja z odpadki. Uredba ureja celoten življenjski cikel baterij – od proizvodnje do ponovne uporabe in recikliranja – ter zagotavljala, da bodo baterije varne, trajnostne in konkurenčne. Uporabljala se bo za vse baterije, tudi za vse odpadne prenosne baterije, baterije za električna vozila, industrijske baterije, zaganjalne baterije (ki se večinoma uporabljajo za zagon, osvetlitev in vžig vozil in strojev) ter baterije za lahka vozila (npr. električna kolesa, e-mopede, električne skiroje). Povpraševanje po baterijah naj bi se namreč do leta 2030 povečalo za več kot desetkrat, zato je ta pobuda zelo pomembna, zlasti z vidika množičnega razvoja električne mobilnosti. 

Evropska komisija je predlog uredbe o baterijah predstavila 10. decembra 2020. Svet EU je 17. marca 2022 sprejel splošni pristop. Evropski parlament je pogajalski mandat sprejel na zasedanju 10. marca 2022. Po medinstitucionalnih pogajanjih je bil med predsedstvom Sveta in pogajalci Evropskega parlamenta dosežen začasni dogovor. Evropski parlament je izid dogovora sprejel na plenarnem zasedanju 14. junija 2023. Postopek sprejemanja je sedaj zaključen. Uredbo bosta zdaj podpisala Svet in Evropski parlament. Nato bo objavljena v Uradnem listu EU in bo začela veljati 20 dni pozneje.

Podrobnosti iz vsebine uredbe

Baterije so ključni pogoj razogljičenja in prehoda EU na brezemisijske načine prevoza. Hkrati izrabljene baterije vsebujejo veliko dragocenih virov. Da ne bi bili več odvisni od dobave iz tretjih držav, moramo biti sposobni te kritične surovine ponovno uporabiti. Z novimi pravili bomo spodbudili konkurenčnost evropske industrije, nove baterije, ki bodo trajnostne, pa bodo pospešile zeleni prehod.

Cilj novih pravil je spodbuditi krožno gospodarstvo, saj urejajo celoten življenjski cikel baterij. Uredba zato določa zahteve glede konca življenjske dobe, tudi cilje in obveznosti glede zbiranja in predelave materialov ter razširjeno odgovornost proizvajalca.

V uredbi so bili določeni cilji za proizvajalce glede zbiranja odpadnih prenosnih baterij (63 % do konca leta 2027 in 73 % do konca leta 2030) ter uveden specifičen cilj glede zbiranja odpadnih baterij za lahka vozila (51 % do konca leta 2028 in 61 % do konca leta 2031).

V uredbi je določen cilj, da se do konca leta 2027 iz odpadnih baterij predela 50 % litija, do konca leta 2031 pa 80 %, kar pa se lahko še spremeni z delegiranimi akti glede na tržni in tehnološki razvoj ter razpoložljivost litija.

Uredba določa obvezen minimalni delež recikliranih materialov za industrijske baterije, zaganjalne baterije in baterije za električna vozila. Ta delež zdaj znaša 16 % za kobalt, 85 % za svinec, 6 % za litij in 6 % za nikelj. Za baterije je predpisana dokumentacija o vsebnosti recikliranih materialov.

Cilj glede učinkovitosti recikliranja nikelj-kadmijevih baterij znaša 80 % do konca leta 2025, drugih odpadnih baterij pa 50 % do konca leta 2025.

Uredba določa, da morajo biti do leta 2027 prenosne baterije, vgrajene v naprave, takšne, da jih lahko končni uporabnik odstrani in zamenja, operaterjem pa je danega na voljo dovolj časa za prilagoditev zasnove proizvodov tej zahtevi. To je pomembna določba za potrošnike. Omogočiti bo treba, da bo lahko baterije za lahka vozila zamenjal neodvisni strokovnjak.

Namen novih pravil je izboljšati delovanje notranjega trga baterij in zagotoviti pravičnejšo konkurenco z zahtevami glede varnosti, trajnostnosti in označevanja.

To bodo omogočila merila glede delovanja, trajnosti in varnosti, stroge omejitve za nevarne snovi, kot so živo srebro, kadmij in svinec, ter obvezne informacije o ogljičnem odtisu baterij.

Z uredbo bodo uvedene zahteve glede označevanja in obveščanja, med drugim o sestavnih delih baterije in reciklirani vsebini, ter elektronski „potni list za baterije“ in koda QR. Da bi imele države članice in gospodarski subjekti na trgu dovolj časa za pripravo, se bodo zahteve glede označevanja začele uporabljati leta 2026, glede kode QR pa leta 2027.

Cilj nove uredbe je zmanjšati okoljske in družbene vplive v celotnem življenjskem ciklu baterije. Zato so v uredbi določena stroga pravila o skrbnem pregledu za gospodarske subjekte, ki morajo preveriti vir surovin, ki se uporabljajo za baterije, dane na trg. Uredba predvideva izvzetje MSP iz pravil o skrbnem pregledu.

Uredba o baterijah in odpadnih baterijah