Primer dobre prakse souporabe: BicikeLJ

Z operativnim direktorjem družbe Europlakat Boštjanom Berčanom smo izvedli intervju, saj pri podjetju upravljajo s sistemom BicikeLJ v javno-zasebnem partnerstvu z mestno občino in so dober primer dobre prakse souporabe.

***

Kako ste začeli s projektom BicikeLJ? Koliko časa se ukvarjate s tem?

Podjetje je prisotno v Sloveniji skoraj 30 let. Maja naslednje leto bomo praznovali 30-letno prisotnost v Sloveniji. Začeli smo s postavljanjem običajnih lokacij za plakate, potem smo ponudbo razširili na druge reklamne tipe kot so svetlobne vitrine z možnostjo oglaševanja, avtobusne nadstrešnice s svetlobnimi vitrinami itd. Sodelujemo v t.i. javno-zasebnem partnerstvu z Mestno občino Ljubljana, kar pomeni, da občina nameni zemljišče, zasebni partner pa investira v infrastrukturo. Pri avtobusnih nadstrešnicah to pomeni, da smo mi investirali v avtobusne nadstrešnice (ki jih še vedno vzdržujemo in smo njihovi lastniki), zato jih lahko uporabljamo za oglaševanje. Pred petnajstimi leti smo začeli s projektom izposoje koles – BicikeLJ, ki tudi deluje po principu javno-zasebnega partnerstva. Idejo smo dobili na Dunaju. Pred desetimi leti smo postavili prvih 31 izposojevalnic koles v Ljubljani. Lokacije smo postavili tako, da bi ljudje to čim lažje uporabljali. Lokacije morajo biti čim bolje razporejene. Med eno in drugo izposojevalnico mora biti približno 400-500 metrov, da so v bližini avtobusnih postajališčih. Sistem izposoje koles je dopolnilo javnemu prevozu. Začetno točko, prvo izposojevalnico, smo naredili na Prešernovem trgu. V samem centru smo postavili več izposojevalnic.

Koliko imate registriranih uporabnikov?

Registriranih imamo 230.000 uporabnikov. Aktivnih je 52.000. V desetih letih so uporabniki naredili 8.5 milijonov izposoj koles. Vsako leto se naredi okoli 1 milijon izposoj. V desetem letu smo od 31 izposojevalnic prišli do števila 80.

Na kratko opišite kolesa v sistemu BicikeLJ. Kako izvajate servis teh koles?

Kolesa v sistemu BicikeLJ so posebno oblikovana. Kolo je prirejeno za vsakega uporabnika. Težko je okoli 24 kg. Vsi deli na kolesu so nestandardni, zaradi tega da je kolo dlje časa obstojno. Zavora je takšna kot nekoč na „poniju“, vse je skrito v ogrodju. Gume so polne, ni zračnic, kar zmanjša možnost gumidefekta. Delavci pa premikajo kolesa vsak dan med postajami - vsak dan premaknejo okoli 500-600 koles, z obrobja Ljubljane v center in obratno. Pri premikanju kolesa se vedno pregleda 10 kontrolnih točk na kolesu. Če nekaj od tistih 10 točk ne deluje, se potem kolo odpelje na servis. Na servisu imajo 3-4 zaposlene, ki popravljajo kolesa. Pozimi pa vsa kolesa peljejo na generalni servis. Ena izposojevalnica je sestavljena iz terminala, 20 ključavnic in 10 koles. V sistemu BicikeLJ je trenutno 800 koles. Cena novega kolesa v sistemu souporabe je okoli 850 eur, kolo + ključavnica. Vsakih 4-5 let se v povprečju kolo zamenja.

Na kratko opišite sistem izposoje, ceno, pogoje najema?

Pomembno je, da je sistem čim cenejši. Letna registracija znaša 3 EUR. Za uporabnike je izposoja skoraj zastonj. Tedenska cena izposoje je 1 EUR. Vsaka prva ura je brezplačna. Po eni uri kolo vrneš nazaj, počakaš in potem si spet lahko izposodiš kolo. To pomeni, da je uporaba neomejena. Če se preseže ena ura, potem se odšteva od tiste 3 EUR. 2 uri prekoračitve znaša 1 EUR, 3 uri 3 EUR, 4+ ure 4 EUR. S tem se spodbudi uporabnika, da kolo nima pri sebi več kot eno uro. Da se kolo čim prej vrne. Povprečna uporaba kolesa je 18 min. Glede na splošne pogoje se uporanbniku lahko odtrga 350 EUR (toliko znaša varščina), v slučaju kraje ali poškodovanja.

Ali ste imeli mogoče primere kraje kolesa?

Do sedaj nismo imeli primere kraje. Varščina 350 EUR je primerna, ni premajhna, da bi ljudje imeli slab odnos do koles, ni pa prevelika, da bi jih odvrnila od uporabe sistema.

Kako ste izvajali marketing na začetku, privabljali uporabnike za uporabo sistema BicikeLJ? Kako ste uporabnikom približali sistem?

Marketing je ena izmed najbolj pomembnih stvari. Oblikovali smo logo, ime. Ustvarili smo brend, ime, ki  vsebuje črke mesta – LJ. S tem smo postavili nek standard. Na ta način so drugi oblikovali ime sistema izposoje koles po Sloveniji, kot je GoNM (Novo Mesto), KR s kolesom (Kranj). Pred otvoritvijo smo postavili infotočko na Prešernov trg. Postavili smo kontejner, v katerega smo postavili en terminal in dve izposojevalnici. Potencialni uporabnik je lahko prišel pogledat, kako sistem deluje. Razložili smo mu, kako se s pomočjo urbane registrira in izposodi kolo. Potem si je uporabnik lahko odklenil kolo, da je šel lahko en krog po Prešernovem trgu, potem je kolo vrnil in ga zaklenil. Pred uradnim zagonom sistema smo tako dobili  že 2.300 registriranih uporabnikov. Pred otvoritvijo smo reklamirali tako, da smo na vozilih, ki čistijo postaje, postavili kolesa, pa na avtobusne postaje v centru, od Čopove do mestne hiše smo obesili kolesa, tako da, ko si gledal od Čopove, si videl kolesa obešena vse do Tromostovja.

Kako boste v prihodnosti širili sistem souporabe?

V prihodnosti bomo na enak način, kot je v Ljubljani, naredili izposojo koles v Mariboru. Vse bo popolnoma enako v obliki javno-zasebnega partnerstva.

Kaj pa glede prihodkov s strani projekta BicikeLJ?

Prihodek od sistema BicikeLJ je 70-80 tisoč EUR. Da sistem funkcionira nas stane približno 600.000 EUR. Razliko pokrijemo z oglasnimi mesti, ker gre za javno-zasebno partnerstvo. Dobili smo določeno število oglasnih mest. Ta oglasna mesta, to kar mi prodajamo, dobiček od teh oglasnih mest mora najprej pokriti še ta strošek, zato da bi BicikeLJ funkcioniral. Imamo pogodbo do leta 2033. Pomembno je omeniti, da je ves riziko  naš, vse kar se zgodi - mi kot podjetje nosimo riziko.

***

Naš zaključek in ekonomika

Podjetje Europlakat d.o.o., je v sklopu javno-zasebnega partnerstva z Mestno občino Ljubljana vzpostavilo sistem izposoje koles – BicikeLJ. Podjetje se s sistemom izvajanja in vzdrževanja ukvarja  z ekonomskega vidika. V 10-ih letih so prišli do 230 tisoč registriranih uporabnikov in opravljenih okoli 8,5 milijonov izposoj. Do takšne uspešnosti so prišli tudi zaradi tega, ker so edini ponujali takšno vrsto storitve v Ljubljani. Dodatno je pripomoglo ozaveščanje ljudi o pomembnosti manjše uporabe avtomobilov. Vsa večja mesto v Evropi, med katerim je tudi Ljubljana, težijo h ekološkemu razvoju. Danes je Europlakatov sistem souporabe koles eden izmed najbolj uspšnih v Evropi kot tudi v svetu. Sistem BicikeLJ je zamišljen kot dopolnilo javnemu prevozu. Ker že sodelujejo z LPP-jem, so tako  lažje tudi določili lokacije izposojevalnic koles, ki se največ nahajajo v bližini avtobusne postaje. Da bi sistem souporabe deloval brezhibno, kot deluje BicikeLJ, je potrebno v ozadju  organizirat več stvari. V primeru podjetja Europlakat, ki vzdržuje sistem izposoje koles, je v ozadju seveda tudi  servis  koles. Servisiranje določenih kolesa poteka vsak dan. Potem so tukaj zaposleni, ki premeščajo kolesa med izposojevalnicami. Da bi vse skupaj delovalo in bilo na enostaven način dostopno uporabniku, je tukaj tudi aplikacija, ki pomaga uporabnikom, da si pogledajo, kje se nahala najbliža izposojevalnica, koliko je prostih koles, kje lahko pusti kolo po uporabi itn.

Podjetje Europlakat uspešno deluje. Primarna dejavnost podjetja je oglaševanje, postavljanje oglasnih panojev. V okviru javno-zasebnega partnerstva skrbijo tudi za vzdrževanje autobusnih nadstrešnic. Sistem BicikeLJ je tudi del javno-zasebnega partnerstva z Mestno občino Ljubljana. Občina je investirala v obliki zemljišča, medtem ko je podjetje Europlakat investiralo v infrastukturo.

Letni prihodek podjetja od sistema BicikeLJ je 70-80 tisoč EUR. Da bi sistem sploh deloval, na letni ravni porabijo zanj  okoli 600 tisoč EUR. Razliko od 70 do 600 tisoč EUR, podjetje pokrije z oglaševanjem. Namreč, v sklopu javno-zasebnega partnerstva je podjetje Europlakat dobilo določeno število oglasnih mest. Z dobičkom od oglaševanja na teh mest se najprej pokrije ta razlika za nemoteno delovanje sistema BicikeLJ. To pomeni, da bi sam sistem težko deloval, ni ekonomske upravičenosti, ker je dobiček od sistema veliko manjši od dejanskih stroškov delovanja sistema. V prihodnje bo podjetje enak sistem naredilo tudi v Mariboru - popolnoma enak sistem, kot je sedaj v Ljubljani. To pomeni, da se brez javno-zasebnega partnerstva ne bi splačalo. V zameno za vspostavljanje sistema souporabe koles Europlakat dobi prostor za oglaševanje, s katerim pokrije razliko za vzdrževanje celotnega sistema souporabe koles.

Krožno gospodarastvo   |   Ponovna uporaba   |   Souporaba  |   Nakup aparatov  |  Ravnanje z odpadki  |  Recikliranje